verslag klootschieten 2018

Het 25-jarig jubileum van het klootschieten van de Enschedese Bowlsvereniging op dinsdag 28 augustus 2018 in Buurse.

Zoals gewoonlijk waren de weergoden met ons. Prachtig weer 25ºc en 34 deelnemers.Om dit feestelijke feit te vieren deelde Janny poffertjes uit. Een ouderwetse traktatie en naar aanleiding hiervan kwamen de verhalen los over poffertjespannen. Veelal erfstukken zelfs van schoonmoeders.
Nico heette ons allen hartelijk welkom, daarna konden de groepen vertrekken.1 groep linksom en de andere rechtsom. Ook de rollators ontbraken niet, ze waren zelfs in aantal toegenomen, want de leden gaan met hun tijd mee. Wat ook niet ontbrak u raad het al de Bolderkarren met de klotenbakkies daarin een blauwe en een witte kloot. Waarom 2 verschillende kleuren hoef ik niet meer uit te leggen. Natuurlijk was er in die karren nog ruimte genoeg over om de jassen en truien te vervoeren en dit kon meteen als camouflage dienen. Want het viel echt niet op dat er jus ‘orange en crystallclear en rivella in stond. Maar wat wel op viel, dat het hoe langer hoe luidruchtiger werd en de opmerkingen over de stukjes worst en de gehaktballetjes met heerlijke joppie saus waren wel iets aan de "schuine” kant. Natuurlijk ontbraken de tomaatjes en kaas met komkommers ook niet.
We moesten regelmatig aan de kant voor passerende fietsers. Op het laatst wisten we precies welke mensen er uit het westen kwamen, want die zeiden niets. Sommige fietsers stelden het niet op prijs dat wij op hun paadje "bezig” waren. Een dame stapte af pakte de kloot van het pad en gooide hem aan de kant zonder wat te zeggen. Wat natuurlijk weer de nodige opmerkingen opleverde. De sfeer werd steeds beter de dag kon niet meer stuk.
Op een zeker moment kwamen we op een punt waar beide groepen elkaar weer ontmoeten en de slaatjes werden uitgedeeld. Helaas heeft de gemeente Haaksbergen alle banken weggehaald, maar de Rollator bracht uitkomst, je hoefde maar even op te staan en plaatsje vergaan. Maar een zekere Carel maakte heel dankbaar gebruik van zijn brik, bleef lekker zitten en liet zich verwennen door het vrouwvolk wat hem van alles uit "de kar” kwam brengen. Zo zie je maar dat door het klootschieten alle goede eigenschappen naar boven komen.
Toch wil ik nog wel even iets kwijt over het gooien. Sommige gooien onwies en keihard, andere heel beheerst, zodat ze een paar millimeter voorbij de andere kleur komen te liggen en dat is voldoende. Maar er zijn ook leu die een geweldige aanloop nemen, gelukkig haalt dit niets uit, want dan komt de kloot in het gras en dat kost weer een extra beurt. Maar we blijven lachen.
De middag werd afgesloten met een heerlijk dinertje bij Captain Jack. Daar werd ook de wisselkloot uitgereikt. Op de vierde plaats de groep van: Arend,120 punten, de derde plaats Catharinus zijn groep 117 punten en Hein zijn groep werd 2e 114 punten en de 1e prijs was voor de groep van Aaldert 107 punten. De wisselkloot werd uitgereikt door Truus IJsseldijk.
Helaas eindigde deze middag nogal emotioneel. Janny en Nico kondigden aan dat ze na 8 jaar gaan stoppen en dat is erg jammer, Nico bedankt iedereen voor hun aanwezigheid en positieve in breng. Maar wij bedanken Nico en Janny voor hun geweldige inzet voor het organiseren van heel veel mooie , leuke en gezellige activiteiten en excursies, fietstochten, bowling, klootschieten en het Jeu de boules toernooi. Nico en Janny het was weer een fijne gezellige middag.  Jammer dat jullie ermee stoppen, zo komt er toch nog een "Rouwrandje” om deze dag.
Mieke Lippinkhof.